Hoeveel bewerking heeft uw tekst nodig? Dit kan van geval tot geval verschillen. Ik lever daarom maatwerk:
- Als uw tekst in concept gereed is maar naar uw oordeel nog niet ‘lekker loopt’, kan ik hem grondig voor u redigeren.
Waar de tekst niet (helemaal) duidelijk is maak ik hem toegankelijk. Ambtelijke en omslachtige formuleringen neem ik onder handen. Als er ergens informatie ontbreekt signaleer ik dit en doe ik suggesties voor inhoudelijke aanvullingen. Wanneer de tekst te gedetailleerd is maak ik hem bondiger, zonder dat belangrijke informatie verloren gaat. Ook voorzie ik de tekst van de juiste koppen en tussenkoppen. Verder zorg ik ervoor dat alle zinnen begrijpelijk zijn geformuleerd en dat de alinea’s logisch op elkaar aansluiten. Uiteraard worden alle taal- en stijlfouten in één moeite door gecorrigeerd. Waar nodig fatsoeneer ik bovendien de lay-out.
- Als u vindt dat uw tekst meer aandacht behoeft kan ik meedenken en adviseren over een tekstopbouw die goed is afgestemd op de boodschap die u wilt overbrengen.
Ik heb in de loop der jaren een methode ontwikkeld om opstellers van onderzoeks- en adviesteksten te begeleiden bij de lastigste stap in het schrijfproces: hoe bewerk je je feitenmateriaal tot een goed gestructureerd verhaal met conclusies en aanbevelingen waarmee je doelgroep uit de voeten kan? In één of twee sessies lukt het doorgaans om te komen tot een redeneerlijn en een tekstplan waarmee de centrale boodschap als een rode draad in het verhaal zit gevlochten.
- De vertaalslag naar een goed gestructureerd rapport kan ik ook zelf voor u maken.
Ik herschrijf uw basistekst dan tot het gewenste verhaal met de gewenste omvang, uiteraard in een onberispelijke stijl en met de door u beoogde ‘tone of voice’. Bij deze werkwijze is een goede briefing vooraf en regelmatige tussentijdse afstemming met u als opdrachtgever (c.q. uw team van onderzoekers) cruciaal.
- Wanneer u beeldmateriaal wilt opnemen, kan ik u daarover adviseren en de totstandkoming begeleiden.
Kwantitatieve informatie kunt u vaak beter in een grafiek weergeven dan in tekst. En technische materie is soms het gemakkelijkst uit te leggen met een infographic. Eenvoud bewaken is wel belangrijk: figuren moeten geen ‘tuurfiguren’ worden.
Ook over aanvullende communicatiemiddelen kan ik u adviseren. Is er misschien een tweede doelgroep die beter met een kortere of juist uitgebreidere tekst kan worden bediend? Wilt u factsheets of posters gebruiken bij presentaties in het veld van belanghebbenden? Overweegt u de publicatie van uw rapport vergezeld te laten gaan van een animatiefilmpje? Ik denk graag met u mee en leg desgewenst contact met een infographicmaker of animatiestudio.
Elk van deze werkzaamheden kan ik ook stapsgewijs binnen één project voor u uitvoeren. Neem contact op voor een offerte op maat.